среда, 29 октября 2014 г.

Техніка глухої рельєфної різьби

Техніка глухої рельєфної різьби. Спочатку виконують малюнок у плоско рельєфній різьбі з підібраним фоном, а потім продовжують розробляти рельєф на площині орнамента. Вибірку фона, обруб контура, зазвичай, потрібно виконувати з допомогою киянки. Створення рельєфу рослинного орнаменту або зображення тварини і людини, неможливе без певних знань співвідношення висоти і глибини рельєфа, для цього, перед тим як приступити до роботи, потрібно намагатись отримати хоча б невеликі навички в виготовленні об`ємних фігур з пластиліну чи глини. Ці навики допоможуть швидше виконувати рельєфні композиції на деревині. Підготовка оригінала узору в масштабі дозволяє копіювати виліплений зразок і виконувати практично будь-який мотив орнаменту або його деталь. У рельєфній різьбі головну роль відіграє розробка рельєфа на деталі, для цього при виконанні малюнка потрібно вміти орієнтуватися в разташуванні високих та низьких ділянок, забезпечуючих гру світотіней. Рельєфну різьбу інколи для спрощення роблять накладною. Елементи декора випилюють по контуру, роблять рельєф і окремими деталями накладають на підготовлений фон. Вироби скульптурної різьби являють собою об`ємну станкову або декоративну скульптуру із дерева натурального вигляду і циліндричної форми або його розколу. Виготовлений виріб або скульптура проглядається з усіх сторін, може мати дуже високий або зовсім низький рельєф. У цій техніці виконують і маленьку дитячу дерев`яну іграшку, і велику – вище людського зросту – станкову або декоративну скульптуру. Уміло виконані сувеніри, меблі, корнепластика у взаємодії зі скульптурною різьбою доповнюють і неабияк прикрашають інтер`єр будинка, створюють
затишок, приносять радість і гарний настрій. Техніку скульптурної різьби вважають самою складною. Починаючи виготовлення скульптурних композицій, необхідно добре володіти всіма прийомами контурної, геометричної, плоскорельєфної і рельєфної різьби, оскільки скульптурі належить обробка всієї поверхні, повний огляд потребує якісного, добре обміркованого деталізування і застосування, різноманітних технологій. Учень повинен враховувати розмір скульптури з можливим її використанням, розміщенням у навколишньому середовищі, насамперед, визначити призначення і місце розташування майбутнього виробу, а також порівняти його з заготовкою деревини: скульптура повинна максимально вміститись в масштаб заготовки. Різні доповнення, нарощування, підклейки дерева можливі тільки в самих виняткових випадках. Розпочинати скульптурну різьбу потрібно лише тоді, коли учню до найменших дрібниць буде зрозумілий задум: форма, розмір, техніка обробки. Щоб під час роботи не підстерігала невдача і щоб до кінця не пошкодити заготовку, використовують надійний і випробуваний прийом - ліпку з глини чи пластиліну моделі майбутньої скульптури – точної копії чи зменшеної у певному масштабі. Модель дає можливість відчути об’єм, уточнити техніку, розробку і деталіровку рельєфа, визначити, який інструмент потрібен для виготовлення різьби. Скульптуру, особливо декоративну, краще всього різати з м’яких порід деревини, але для архітектурно-декоративних деталей, які несуть опір, стовпів та інших – потрібні тверді породи. При цьому дерево повинно бути добре висушене, без гнилі, оскільки під час різьби це обов’язково ускладнить роботу і відобразиться на її якості. Спочатку будь-яку за розміром заготовку для скульптури надійно закріплюють у вертикальному чи горизонтальному положенні, щоб учень міг спокійно підійти до неї з будь-якого боку. Наступним етапом роботи є нанесення основних контурів майбутньої скульптури і вирубка сокирою грубої форми скульптури. Якщо скульптура невеликих розмірів, застосовують стамезки прямі, напівкруглі, відлогі, а інколи кутові. Після вирубу основних форм починають виявляти деталі за допомогою великих стамезок з наступною деталіровкою рельєфу більш меншими стамезками. Якщо деревина дуже міцна і суха, її рекомендується змочувати водою ( при виявленні форм об’єма зволоження деревина вибирається ).Готову скульптуру деякий час витримують у сухому місці. Якщо деревина була вологою, на ній можуть з`явитися тріщини. Після висихання ці тріщини заклеюють клинками з такої ж породи деревини, з таким розположенням слоїв деревини і малюнку. Ці вклейки будуть мало замітні. Висушену скульптуру обробляють і наносять захисне покриття в залежності від того, де вона буде знаходитись.

Комментариев нет:

Отправить комментарий